Dobre rady dotyczące bezpiecznej jazdy
Dobre rady dotyczące bezpiecznej jazdy
Bardzo łatwo prowadzi się pojazd podczas ładnej pogody, gdy jezdnia jest sucha, a przejrzystość powietrza jest dobra. Nie zawsze są takie warunki atmosferyczne jakie byśmy sobie życzyli.
Podczas trudnych warunków pogodowych trzeba zachować daleko idące środki ostrożności.
Mgła – znacznie ogranicza widoczność. Pamiętaj by zawsze jechać z włączonymi światłami. Nie używaj jednak świateł drogowych, gdyż rozpraszają one mgłę, w wyniku czego widoczność staje się jeszcze mniejsza. W takim przypadku jeśli Twój pojazd jest wyposażony w światła przeciwmgielne przednie – włącz je. Pamiętaj o dostosowaniu prędkości do warunków panujących na drodze. We mgle trudniej będzie Ci spostrzec pieszego, rowerzystę lub inny pojazd.
Deszcz – zawsze używaj wycieraczek. Pamiętaj, że mokra jezdnia jest bardzo śliska. Podczas jazdy gdy leje ulewny deszcz na drodze w koleinach zbiera się woda. Niekiedy duża ilość wody uniemożliwia jazdę. Kiedy z nadmierną prędkością wjedziesz w koleinę wypełnioną wodą w miejscu stykania się opony z jezdnią może powstać zjawisko akwaplanacji, czyli wytworzenia poduszki wodnej między jezdnią, a oponą, która nie nadąża z odprowadzanej wody, co może doprowadzić do poślizgu wskutek utraty przyczepności. Przyczynami tego zjawiska są: prędkość, zużycie bieżnika opony oraz ilość wody na jezdni.
Śnieg – jazda samochodem po zaśnieżonej drodze wymaga skupienia, umiejętności i uwagi. Musisz być przygotowanym na utratę przyczepności i wydłużoną drogę hamowania, dlatego też z wyczuciem operuj pedałem hamulca i gazu by nie dopuścić zerwania przyczepności opon z podłożem. Pamiętaj, że jak najlepsze opony zimowe nie zapewniają stuprocentowej przyczepności
„Czarny lód” – to niebezpieczna, prawie niezauważalna cienka warstwa zamarzniętej wody na jezdni. Oblodzona powierzchnia tworzy się niespodziewanie. Sytuacja ta ma miejsce szczególnie na przełomie zimy i wiosny oraz jesieni i zimy. Wilgotne powietrze, deszcz, mgła stykając się z jezdnią, której temperatura wynosi zero lub mniej stopni tworzy śliską nawierzchnie. W takich przypadkach zredukuj prędkość, nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą, z umiarem i wyczuciem operuj pedałami gazu i hamulca
Wiatr - zwłaszcza boczny znacznie uniemożliwia utrzymanie toru jazdy. Uważaj gdy wyjeżdżasz zza lasu na odsłonięty teren. Jadąc powinieneś mocniej przytrzymać kierownicę by w wyniku silnego podmuchu uniknąć zjechania na przeciwny pas ruchu. Podobnie należy zachować się w sytuacji wyprzedzania samochodów o dużych gabarytach (np. tiry). Wyprzedzając taki pojazd od strony odwietrznej w momencie wyprzedzania jesteś chroniony by zaraz wystawić się na silny podmuch wiatru. Podczas takich warunków atmosferycznych jedź wolniej niż zazwyczaj.
Większość nowoczesnych pojazdów posiada szereg systemów bezpieczeństwa – oto najpopularniejsze z nich:
ABS – system zapobiegający blokowaniu się kół, pomaga kierowcy utrzymać panowanie nad pojazdem podczas awaryjnego hamowania
ASR – system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania
ESP – system kontroli trakcji, pomaga kierującemu naprawić błąd, w wyniku którego mógłby utracić on panowanie nad pojazdem i zboczyć z toru jazdy
EBA – układ wspomagania hamowania, który działa automatycznie nagłych sytuacjach, gwarantując uzyskanie większej skuteczności hamowania
RSC – układ stabilizacji przechyłu, zapobiega wywróceniu się pojazdu wskutek gwałtownego manewru.
Pamiętaj jednak, że żaden system bezpieczeństwa nie zastąpi rozsądku i rozwagi. Są to tylko zabezpieczenia, które mają ułatwiać jazdę kierującemu.
Najważniejsza jednak rada to: ZAWSZE PRZESTRZEGAJ PRZEPISÓW!!!
mł. asp. Mariusz Wojciechowski