Wiadomości

Policjanci ostrzegają przed oszustwami metodą "na BLIK-a"

Data publikacji 08.12.2020

Rypińscy policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). W ostatnich dniach policjanci odnotowali kilka tego typu przestępstw. Oszuści podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradają konta bankowe. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać swoich danych.

W związku z pojawieniem się nowej metody działania oszustów  „na BliK-a” policjanci apelują o ostrożność i przypominają o ważnych zasadach bezpieczeństwa. Forma wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. System płatności BLIK jest bardzo wygodny m.in. w przypadku płatności w internecie, czy wypłat gotówki z bankomatu.

Na czym polega oszustwo?

Złodzieje przejmują konto danej osoby na Facebooku, a następnie przez Messengera proszą znajomych o pomoc poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczą różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta.

Oszuści proszą albo o podanie kodu BLIK, dzięki któremu mogą dokonać w ciągu dwóch minut wypłaty gotówki z bankomatu, albo o przelew BLIK na numer telefonu. Takie transfery między dwoma osobami korzystającymi z BLIKA przechodzą ekspresowo.

W ostatnim czasie do rypińskich policjantów zgłosiło się kilka osób, które padły ofiarami tego typu przestępstwa. Proceder robi się coraz bardziej popularny.

Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY :

-nie przekazywać pieniędzy obcym osobom,

-nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont,

-nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe,

-nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.

Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

 

Powrót na górę strony